“When the earth no longer seems big enough, we look to the sky. Where, even the dark seems to brighten.” – Real Muzul
Without a pandemic, you’d now be listening to an album wholly recorded in Cuba with local musicians. Back in 2020, everything was organised, so that in May 2021 we could get started. Yet, the sanitary measures proved to be a fierce adversary, so rather than giving up entirely we decamped to Dakar in October the same year – a compromise that ended up being a positive event in itself.
Cuba has a long African history. Under mass enslavement and the Transatlantic trade, Africans were forced from their homelands, against their will, taking their music along with them. Merging throughout the centuries, taking on European influences, led to the birth of a distinctive Afro-Cuban musical tradition. Highly percussive, brass-based, simmering, full of danceable rhythms. The spirit etched into thousands of recordings, forever turning towards Africa. The departure point here is not to keep things the same. Rather, a return to the source enacts a loop – much the same as those providing the foundations for hip-hop beats.
The flame when it’s re-lit illuminates everything. Thanks to the Senegalese musicians in Dakar, the Cubans who crossed the Atlantic to join us and my usual family of musicians, this music – a cross-section of covers and original compositions – exists as a homage to Afro-Cuban music. Made in Africa, in Senegal. Three worlds, three languages, three colours. Recorded over 17 days, non-stop, germinating the seed born in Cuba at the end of 2020 so that the most beautiful fruits might be cultivated in Dakar, 2022.
When the world doesn’t seem big enough, we look up to the sky where even the blackness is lit up, where those I loved who are now gone shine as stars, shining as brightly as all the others. Each time I think I’m not going to make it; I recall the star of my mother. Then the path becomes clear.
Pandemic, visa problems, cultural clashes, bank transfers that didn’t go through, a fractured foot – this project sometimes felt like a series of accumulated challenges. The only thing linking us, a shared love for the music, each of us invoking our personal star and all that we have overcome.
In this way, the music is born as a call to our stars.
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“Quand la terre ne semble plus assez grande, on regarde le ciel. Là où, même le noir semble s’illuminer.” – Real Muzul
Sans pandémie mondiale, vous poseriez actuellement sur votre platine un album enregistré entièrement à Cuba, avec des musiciens locaux.
Depuis 2020, tout était organisé, pour qu’en mai 2021, les hostilités commencent. Mais les mesures sanitaires ont été les plus fortes, sans pour autant parvenir à souffler définitivement sur la flamme d’une idée qui allait se réveiller à Dakar, un jour d’octobre 2021, d’une manière tout à fait fortuite…
Cuba a une longue histoire avec l’Afrique. L’esclavagisme et le commerce triangulaire ont fait voyager, malgré eux, les hommes et, avec eux, leur culture musicale. Mélangée durant des siècles aux influences européennes, elle a donné naissance à cette musique connue depuis comme afro-cubaine. Percussive, cuivrée, dansante, bouillante.
Gravée dans des milliers d’enregistrements, elle est depuis retournée en Afrique. Le point de départ sans lequel elle ne serait assurément pas la même. Un retour à la source, une boucle, comme celles que j’ai longtemps calées sur des beats hip hop.
La flamme venait de se rallumer, tout s’éclairait. Autour de musiciens africains, de musiciens cubains traversant l’Atlantique, et de ma famille musicale habituelle, entre relectures de titres sélectionnés et compositions originales, mon nouvel album serait un hommage à la culture afro-cubaine.
Et il se ferait ici. En Afrique. Au Sénégal.
Trois mondes, trois langues, trois couleurs. Et dix-sept jours non-stop de studio, pour que les graines plantées à Cuba fin 2020 donnent leurs plus beaux fruits à Dakar, en 2022.
Quand la terre ne semble plus assez grande, on regarde le ciel. Là où, même le noir semble s’illuminer.
Les gens que j’aimais y sont devenus des étoiles qui brillent aux côtés des autres. Chaque fois que je pensais ne pas y arriver, j’ai invoqué l’étoile de ma mère. Et la route s’est éclairée.
Pandémie, problèmes de visas, clivages culturels, virements bancaires qui n’arrivent pas, pied cassé ; ce projet a parfois ressemblé à une accumulation de défis. En nous connectant les uns aux autres pour former une chaîne tenue par l’amour, en invoquant chacun notre étoile, nous les avons surmontés.
Et la musique est née. Comme un appel de nos étoiles…
credits
released October 21, 2022
Produced by GUTS
Executive producer : Franck Descollonges
Recorded by Mr GIB @Studio La Boutique (Dakar, 07-23 February)
Engineer Pro Tools : Pape Armand Boye
Assistants : Said Mhadji, Cheikh Brame Sarr, Benoit Sambou
Mixed by Mr GIB & GUTS @One Two Pass It (Bagnolet)
Artwork by Mambo
Design By Jean-Louis Duralek
Gatefold Photography by Elliot Broué
Mastered and cut by Frank Merrit @The Carvery, London
Liner Notes by Real Muzul
GUTS Y SUS ESTRELLAS
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Aba Diop
Akemis Teran
Alain Oyono
Alpha Dieng
Al Quetz
Annas G
Arnold Moueza
Assane Mboup
Bertrand Niquel
Brenda Navarrete
Camille Seck
Carlos Miguel Hernandez
Christian Obam
Clara Betsy Avila
Cyril Atef
David Walters
Djeuhdjoah
El Gato Negro
El Hadj Ndoye
El Tipo Este
Elliot Broué
Florian Pellissier
Franck Descollonges
Iss 814
Jean Louis Duralek
José Castro Padilla
Kumar Sublevao-Beat
Larisa Perde
Lieutenant Nicholson
Mambo
Mara Seck
Mary May
Miambanzila Mildah
Mr Gib
Niko Coyez
Old Jay
Ousmane Ba
Pape Armand Boye
Pat Kalla
Real Muzul
Rene Sowatche
Roberto Carlos Rodríguez Valdés
Samantha Lavital
Samba Peuzzi
Simon Veyssiere
Sylvain Boco Pasteur
Thomas Olland
Yaite Ramos Rodriguez
Pura Vida Sounds / Heavenly Sweetness